Door Daniek Snijder, geschreven in november 2023


Voor een studieopdracht ging ik, Daniek Snijder (20 jaar en beginnend fotograaf), in gesprek met Tim Kanon (22). Hij is een mediamaker die onder andere presenteert bij Spot TV Groningen en keihard onderweg is naar de top. Beide willen we het maken in de mediawereld, maar hoe zit dat in deze jonge generatie? We hadden het over de mediawereld van nu, FOMO en onze ambities.


Jongeren zijn nu nog niet aan de beurt, maar wel onderweg. Nog steeds zie je vooral volwassenen op tv en in de media. Tim, hoe zit het verschil tussen jongeren en volwassenen in de mediawereld volgens jou?

Tim: “Ideeën van jongeren zijn heel veel waard. Volwassenen denken te weten wat jongeren willen. Een voorbeeld daarvan is een opdrachtgever die ons wilde benaderen omdat we volgens hen weten hoe het werkt, maar dan hadden ze wel al hun hele concept uitgeschreven. Volwassenen durven werk niet écht uit handen te geven aan jongeren." 

Denk je dat volwassenen ons niet serieus nemen?

Tim: “Nou, dat vind ik soms wat gejank, om dat te zeggen. Maar op het moment dat je jezelf niet omringt met jongeren, wordt het lastig om ze te begrijpen. Diversiteit is belangrijk.”

En wat is diversiteit dan voor jou?

Tim: “Diversiteit is in mijn ogen, los van kleur of gender, dat je met mensen werkt die verschillend denken, maar in dit geval wel allemaal iets willen maken. En dat mist soms wel bij organisaties of bedrijven want je ziet dat er niet vanuit een jongeren perspectief wordt gekeken. Ik denk; ga met jongeren in gesprek, je ziet dat het werkt.”


Het klopt wat Tim zegt. Wekelijks duikt hij samen met het Spot TV team in het nachtleven van Groningen, om het item ‘Alles Goud’ te maken. Tim staat dan in zijn gouden pak in het centrum om jongeren vragen te stellen over actuele onderwerpen. En de kijkcijfers liegen er niet om. Op Instagram scoren ze goed en ook op TikTok halen ze views die de miljoen aantikken. Volgens Tim blijft dat nog even zo, want “TikTok is de toekomst.”


Tim en het team van Spot zijn veel bezig met wat de jongere generatie nu graag wil zien.

Tim: “We hebben veel nieuws gemaakt, maar we weten dat studenten ook willen ontspannen als ze hun telefoon pakken. Dat is een beetje de sweet spot die we hebben geraakt, door informatie en entertainment te combineren. De boodschap komt hetzelfde over. Mensen moeten niet doorhebben dat ze iets leren of dat je ze iets wijs wil maken. Genoeg andere kanalen doen dat wel.”


Tegenwoordig kom je Tim steeds vaker tegen; op sociale media, in de stad, op Spotify of op Hullabaloo in Groningen. Dat klinkt als een druk leven. Is dat ook zo Tim?

Tim: “Ja. Soms heb je niet door dat je zo hard aan het werk bent. Want ons werk is net een hobby. In dit vak heb je zo veel FOMO of het idee dat je de boot mist. Als ik bijvoorbeeld LinkedIn open, krijg ik veel stress. Dan zie je wat iedereen allemaal onderneemt. Maar ik heb wel geleerd om stil te staan bij dat wat je doet op deze leeftijd heel vet is. Maar in je hoofd moet je gewoon door. Dat komt door LinkedIn.”

Daniek: “Eens. Maar dat komt door alles wat je ziet, of het nou online of offline is. Dus of ik nou op de socials kijk of op een festival sta, ik zie alles als werk en wil niks weigeren.”

Tim: “Ja ik ook. Dan zie ik online dat iemand die ik ken bij BNN is geweest voor een open auditie, en dan baal ik dat ik die heb gemist. Je bent altijd bezig om geen enkele kans te missen en dat het moet lukken. Het is wel vragen om burn outs.”


We staan dus eigenlijk altijd aan, maar wanneer moet je nou wel of niet een opdracht aannemen? Je kan niet altijd alles doen toch?

Tim: “Ik heb geleerd, er zijn drie P’s: plezier, prijs en promotie. Als je twee P’s daarvan kunt krijgen, moet je de klus aannemen. Is het bijvoorbeeld een super grote partij, levert het minder geld op maar krijg je er wel plezier van? Dan moet je het doen.”


Tim en ik willen allebei het liefst omgaan met jongeren die hetzelfde doel hebben. Zo blijft creativiteit stromen en motiveer je elkaar.

Daniek: “Ik wil mezelf omringen met mensen die, wat jij net ook zei, niet per se dezelfde mening hebben, maar wel echt voor hetzelfde gaan en dat is beter worden in het maken.”

Tim: “Ja, dat motiveert heel erg. Ook al zit je in een andere branche, zoals jij in fotografie en ik in presenteren. Jongeren met ambities begrijpen elkaar gewoon. Bijna iedereen in de creatieve sector heeft een soort bewijsdrang, iedereen is zo eng gemotiveerd. Maar waar dat dan vandaan komt?”

Daniek: “Dat kan ik me ook vaak afvragen; waarom wil ik dit eigenlijk zo graag, dat ondernemen? Waarom moet ik dit doen? Maar daar kan ik dan geen antwoord op geven, dat is zo.”

Tim: “Dat is gewoon een gevoel. Ik geloof wel echt dat je daarmee geboren wordt. Dat is een vuur in je.”


En volgens Tim gaat dat vuur nog lang niet uit. Wat wil je nog bereiken in de toekomst?

Tim: “Echt goed zijn in wat ik doe. Ik wil gewoon maker zijn. Dat ik én muziek kan maken, kan acteren, reclames kan bedenken, kan regisseren én kan presenteren. Gewoon alles. En dat alles lukt.”


Maar wil je je niet liever focussen op één ding dan, Tim?

Tim: “Ik geloof wel dat we in een tijd leven waarin je meer moet kunnen dan alleen presenteren, helaas. Je moet compleet zijn. Je moet ook goed kunnen communiceren of een goede website hebben bijvoorbeeld. Je moet een heel product zijn, een grote maker zijn. Dat wil jij toch ook?”

Daniek: “Ja tuurlijk, ik wil het liefst ook alles kunnen doen en kunnen maken.”



En hoe zit het met vrienden, buiten je carrière?

Tim: “Ik heb zo veel mensen om me heen die hetzelfde doel hebben. Maar niet al mijn vrienden begrijpen dat. Die zijn vaker bezig met drinken en stappen en ik ben meer serieus. Ik verlies ook mensen onderweg.”

Daniek: “Dat heb ik ook, maar het hoort erbij denk ik.”



Tim vindt het vet dat alles kan mislukken, daar ben ik dan weer een beetje bang voor.

Tim: “Ik denk dat het rust geeft als je op je veertigste kan zeggen; het is misschien mislukt maar ik heb er wel alles aan gedaan. Dat pakt niemand je meer af.”